alaston kirjailija!

kirjailijoiden puhetta ja ajatuksia

Kun tein kuolemaa

2 kommenttia

JP Koskinen

JP Koskinen

Erehdyin naamakirjassa pohtimaan julkisesti kirjoittamisen mielekkyyttä. Kirjailijalle romaanin kirjoittaminen ei enää ole se suurin ponnistus tekstin tuottamisen muodossa. Jos on vähänkin enemmän aktiviteetteja eri tahoille, kuten teatteriin, toiseen kustantamoon, keikkojen järjestäjiin yms. hyvä osa ajasta hupenee sähköpostien, tekstiviestien ja puheluiden parissa.

Jos kaikki sujuisi sutjakkaasti, mitään ongelmaa ei olisi. Kirjailija voisi laatia jonkinlaisen aikataulun siitä, mitä tekee milloinkin ja hahmotelman siitä, kuinka paljon mistäkin projektista jää käteen. Mutta yleensä homma menee niin, että kaikki projektit laahaavat. Jokaisen projektin perään pitää huudella, kysyä ja varmistella moneen kertaan, että ollaan vielä samalla sivulla, kartalla tai edes planeetalla. Sopimukset syntyvät, kun työ on jo tehty. Mikään ei takaa sitä, etteikö vastapuoli viime metreillä muuta mieltään. Siinähän hioit kässäriä, tollo.

Kaikkia asioita pitäisi lähestyä tyynesti ja analyyttisesti. Jos lähdemme purkamaan tätä ongelmaa vanhalla miksi miksi miksi -metodilla, päästään ehkä ongelman syntylähteille. Tai niinhän sitä voisi kuvitella…

Miksi kustantamoissa on niin vaikea saada projekteja eteenpäin sutjakasti?
Koska henkilökunnalla ei ole aikaa vastailla kaikkiin kysymyksiin kaiken aikaa.
Miksi heillä ei ole aikaa?
Koska henkilökuntaa kustantamoissa on liian vähän työkuormaan nähden.
Miksi henkilökuntaa on liian vähän?
Koska rahaa ei ole tarpeeksi.
Miksi rahaa ei ole tarpeeksi?
Koska kirjoja ei myydä tarpeeksi.
Miksi kirjoja ei myydä tarpeeksi?
Koska niille ei ole kysyntää.
Miksi niille ei ole kysyntää?
Koska ne ovat liian kalliita.
Miksi ne ovat liian kalliita?
Koska kakun jakajia on niin monta.

Nyt pysähdytään vetämään henkeä ja katsotaan tarkemmin tätä. Kun asiaa tutkittiin 2004, jakautui kirjan hinta näin. Verotus on muuttunut ja varmasti kakku on muutenkin nahistunut, mutta suuret suuntaviivat pitävät yhä. Jos hintaa halutaan alas, on suurin kärsijä suurimman siivun omistaja. Jakajia tuskin saadaan vähennettyä.

Mutta huomasitte varmasti, että miksi-ketju voisi haarautua. Vaikkapa tässä:
Miksi kirjoja ei myydä tarpeeksi?
Koska niitä ei ole saatavilla helposti.
Miksi niitä ei ole saatavilla helposti?
Koska kirjakaupoissa on suppeat valikoimat.
Miksi niissä on suppeat valikoimat?
Koska tilanpuutteen vuoksi varmat nimikkeet vievät suuren myyntitilan. Tai, mistä minä tiedän!

Entäs jos haara meneekin näin:
Miksi kirjoja ei myydä tarpeeksi?
Koska kirjat eivät kiinnosta ihmisiä.
Miksi kirjat eivät kiinnosta ihmisiä?
Koska ne ovat huonoja.
Miksi kirjat ovat huonoja?
Koska kirjailijat eivät kirjoita hyviä kirjoja.
Miksi kirjailijat eivät kirjoita hyviä kirjoja?
Koska he haluavat miellyttää palkintoraateja, joiden maku on keskivertolukijan kirjallisen maun yläpuolella, noin 3,5 kilometriä.
Miksi kirjailijat haluavat miellyttää palkintoraateja?
Koska he haluavat palkintoja.
Miksi he haluavat palkintoja?
Koska palkinnot tuovat rahaa.
Miksi he haluavat rahaa?
Koska silloin he voivat rauhassa kirjoittaa juuri sellaisen kirjan kuin haluavat.

Taas raha, miten siitä ei päästä eroon? Ja haarautumia on vielä monta, tämähän on loputon metsä!

Joskus muinoin, kun rahasta oli tiukkaa, järjestettiin talkoita ja katsottiin mitä voidaan tehdä. Ne ajat ovat tietysti ohi, mutta pitäisikö koko kirja-alan pitää pieni pow-wow ja tuumia yhdessä, mitä pitää tehdä. Kirjailijat kustantajien kanssa ja sitten yhdessä kirjakauppiaiden kanssa? Katsottaisiin, mikä hiertää vai hiertääkö mikään ja mitä voidaan yhdessä, siis yhdessä, tehdä. Kustantajien niskaan tätä on turha kaataa, kyllä sielläkin venytään päivästä toiseen.

Tai ihan sama, mennään näillä. Huomenna on päivä uusi.

Mainokset

Kirjoittaja: JP Koskinen

JP Koskinen, tuoreimmat romaanit: Ystäväni Rasputin (WSOY, 2013), Paholaisen vasara (Helsinki-kirjat, 2011).

2 thoughts on “Kun tein kuolemaa

  1. Kirjakauppa on nykyään uusi Tiimari.

  2. No, vähän riippuu kirjakaupasta ja henkilökunnasta. Joissakin kirjakaupoissa homma pelaa, toisissa kirjallisuus on sama kuin TOP10 ja loput kirjat ovat osastolla HÄH? Ihmeellisintä tietysti on, että ne kirjat, joita ihmiset varmasti ostaisivat muutenkin, kaatuvat päälle. Ruokakaupassakin tyrkytystavarat ovat paremmin esillä ja varmasti myytävät maidot siellä perällä…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s