alaston kirjailija!

kirjailijoiden puhetta ja ajatuksia

Unitestin loppuraportti

Jätä kommentti

Kuva: Johanna AhonenElokuun loppupuolella päätin testata, miten riittävästi nukkuminen vaikuttaa minuun. Sitten lapsuusaikojen en ole nukkunut kahdeksaa tuntia yössä mitään merkittäviä jaksoja. Ehkä mahdollisesti opiskeluaikana kesälomalla, kun ei vielä ollut herätyskelloa nimeltä jälkikasvu, mutta silloinkin nukkuminen taisi tapahtua aamuyöstä pitkälle päivään eli luontaisen rytmin ulkopuolella.

Tavoite oli nukkua kuukauden ajan joka yö kahdeksan tuntia. Arkipäivinä herätys kajahti seitsemältä, joten petiin oli painuttava yhdentoista aikaan. Tosin kaiken kaikkiaan olisi parempi puhua levosta kuin unesta, sillä jos yöpuulle kiipeää viittä yli yksitoista eikä aamuinen herätys armahda, uni jää heti alle kahdeksan tunnin. Eikä nukkumatti tietenkään heti vieraile. Yllättävän usein kyllä nukahdin varsin nopeasti. Unta piisasi pääsääntöisesti reilut seitsemän tuntia.

Lisämausteeksi nukkumisessa otin villaiset kyynärvarsilämmittimet sekä säärystimet. Käsivarsia on vaivannut jo jokusen vuoden sinnikäs, on-off-heilahtelua noudattava jännetuppitulehdus, ja kesän loppua kohden pohjetta välillä kouristeli. Villalisät tuntuivat auttavan kumpaankin vaivaan.

Ensin pitänee kertoa, miten hyvin pysyin tavoitteessani. Aika hyvin! Yksi viikonloppuriento iski keskelle testijaksoa, ja silloin pe-la yö meni reilun kuuden tunnin unilla seuraavan yön kuitenkin napatessa täydet kahdeksan, joskin myöhäistettynä. Muutoin sammutin valot viimeistään vartin yli yksitoista ja useimmiten heti tasatunnin jälkeen.

Helppoa se ei kyllä ollut. Projektissa pysyminen vaati jatkuvaa psyykkistä tsemppausta. Monasti nukkuajan lähestyessä novellin kirjoittaminen tai kirjan lukeminen oli pahasti kesken, ja silloin oli muistutettava itselleen, että tämä tuuba kestää vain kuukauden. Kuukauden sitä seisoo vaikka päällään, kuten olin julistanut.

Tuottavuus, tarkastellaan sitä sitten kirjoittamisen tai toimittamisen kannalta, suoraan sanoen kärsi. Ennalta määrätty lopetusajankohta yhdistettynä iltasatuvelvoitteisiin, jotka astuvat voimaan joskus yhdeksän ja puolikymmenen välillä, sekä sen jälkeen tapahtuva säätö siellä ja täällä, nipisti tehokkaan ajan vajaaseen tuntiin. Pari kertaa päätin vain lukea jotain, koska tekstin kimppuun hyökkäämisessä ei tuntunut järkevältä.

Entäpä hyvinvointi? Suuria muutoksia mielialassani en ehtinyt havaita. Voi olla, että kuukaudenkin mittainen testijakso oli tätä tarkoitusta ajatellen liian lyhyt. Päiväunet toisaalta poistuivat lähes kokonaan. Pakottava päivälepotarve iski vain kolme tai neljä kertaa, ja kahdessa oli mukana kevyttä flunssailua tai pientä päänsärkyä. Tämän myötä saatoin saada jotain kirjoitushommia tehtyä jo alkuillasta, jos ei ollut pakollisia menoja, kuten kauppakeikka tai kokkaus. Lopputulema näiltä osin on se, että riittävä yöllinen lepo todella vähentää päiväsaikaan hyökkäävää väsymystä, mikä on arvokas asia etenkin silloin, jos työpäivän päätteeksi on välttämätöntä puuhaa eivätkä torkut tule kysymykseen. Kuitenkaan mitään nirvanaa pelkästään näillä keinoin ei saavuteta.

Ennen testiä olen elänyt levon kannalta kuin possu pellossa. Nukkumaan mennään kun on pakko, ei ennen, ja pakoksi lasketaan koomaan verrattava väsymystila. Joskus vuosikymmen sitten elin kepoisesti neljän-viiden tunnin yöunilla, muuta viime vuosina olen sentään myöntynyt viiden-kuuden tunnin määriin. Kyllähän siinä jo järkikin sanoo, että ei se pidemmän päälle terveellistä ole.

Kuukaudessa näissä asioissa tapahtui merkittävä muutos.

Enää en koe, että olisi suuri tappio panna pillit pussiin jo ennen puoltayötä, jos tarina ei irtoa ja koneella istuminen kääntyy tyhjänpäiväiseksi ruudun möllötykseksi. Saman tein voi napata fiksun määrän unta palloon ja jatkaa pirtein mielin seuraavana päivänä. Kahdeksan tunnin lepoon en kuitenkaan tähtää, sillä se oli liian ahdistava ja rajoittava toimintamalli. Ehkäpä uusi tavoite on seitsemän tunnin lepo, paitsi jos tekstiä syntyy, jolloin ehdottomasti kannattaa takoa näppäimistöä, kunnes vuo ehtyy.

Ei se turha keikka ollut. Sain muutettua omaa lähestymistäni nukkumiseen ja voin toivon mukaan tämän uuden näkemyksen myötä paremmin tulevina vuosina. Voin siis suositella vastaavaa testausta muillekin.

Mainokset

Kirjoittaja: Shimo

Scifisti, keräilijä, kirjailija.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s